onsdag den 6. januar 2010

det der krop og sind


for cirka ti år siden skiftede simremad navn til slowfood.
da jeg under en samtale med en prærieamerikaner demonstrerede mit kulinariske vid ved nonchelant at henslænge dette begreb i konversationen, blev han helt stille i et sekund, inden lettelsen gled hen over hans ansigt og han sagde 'åh. du mener, når-man-sidder-ned-mens-man-spiser'?

for nyligt introducerede en femårig østkystamerikaner mig for livsindstillingen 'I don't do fast'. det kan vel oversættes til noget i retning af 'jeg bruger ikke at jage afsted'.
klog lille fyr.

nu har jeg opdaget noget nyt, der kan kategoriseres under 'det gode, langsomme bad'.

hverdagens lyndouscher har absolut deres berettigelse. ingen klage.
da jeg eksperimenterede med den optimale sammensætning på douschcremen og Hårglæde gik jeg netop efter, at de skulle indeholde lutter gode ingredienser, der trænger ind i hud og hår i en fart og efterlader dig ren, blød og lækker. uden at belaste vandmiljøet.
og det lykkedes.

men det er klart, at jo længere tid gode råvarer som aloe vera-juice, gode olier, urteudtræk, honning, silkeprotein osv har til at trænge ind i din hud, din hovedbund og dine hårstrå, jo bedre.

hemmeligheden bag det gode, langsomme bad er: langsomme bevægelser.

langsomme bevægelser kræver, at tiden forsvinder.
langsomme, tidløse bevægelser er grundstammen i den vidunderligste meditative tilstand.
når du har din fulde opmærksomhed på langsomt at masserer dit hår, din hovedbund og din krop med rolige bevægelser, tager det ikke mange minutter før din hjernes rytme går fra de hurtige, effektive Betabølger til de langsommere, meditative Alpharytmer.
du kan tydeligt mærke, når din hjerne skifter frekvens.

effekten af at befinde sig i Alphastadiet er lutter lagkage:
fredfyldte følelser, velvære, forbedret intellekt, forøget produktivitet - og på længere sigt - forbedret immunforsvar, forbedret søvn og mindre stress.

desuden stimulerer massagen din blodcirkulation, hvilket også medfører et stort, øjeblikkeligt velbehag.

for tiden arbejder jeg mig frem mod den gode hårshampoo og ansigtsvask. de sammensætninger jeg er kommet frem til nu, er ret lovende. så de kom med i bad.

mens jeg lod shampoo og ansigtsvask trænge ned og ind, masserede jeg hele kroppen med BodyPeeling. langsomme, langsomme bevægelser mod hjertet. jeg opdagede, at jeg stod med lukkede øjne.

efter en afskylning, masserede jeg Hårglæde ind i hår og hovedbund. og redte håret igennem med en bredtandet kam.
og så gjorde jeg det, jeg ellers aldrig gør: pakkede mit hårkurhår ind i en plastpose og turbanerede et håndklæde.

frottering, Happy Energy bodylotion og på med min bedste silkekimono. altsammen i ro og mag. med fuld opmærksomhed på det, jeg var igang med.

og så dullede jeg rundt i min egen halve time, førend jeg skyllede Hårglæden ud igen.

hvis du er en sejbasse, afslutter du med det kolde.
varme, våde hårstrå er opsvulmede og skrøbelige.
det kolde vand får hvert enkelt hårstrå til at trække sig sammen og resultatet er et stærkere og glansfuldt hår.
samtidigt stimuleres blodcirkulationen yderligere i hovedbunden mens du producerer et væld af endorfiner, der gør dig gevaldigt opstemt.
man må gerne smile.

håret redtes igennem med den skånende, bredtandede kam.

nu er jeg blød som en muldvarp og glat som en ål. håret skinner om kap med solen og siger swusj, når det svinger. ligesom i reklamerne.

og her, flere timer efter, er jeg stadigvæk i en tilstand af mild overbærenhed.
nytårsfortsæt: et ugentligt ritual er født.

de lokale vandmikrober klapper med flagellerne.

3 kommentarer:

  1. Uh, hvor skal jeg snart handle:)

    SvarSlet
  2. Uhmmm, jeg får nogle behov jeg ikke anede eksisterede. Jeg må snart finde ud af om jeg kan tåle dine lækre cremer og shampoer :-)

    SvarSlet
  3. Sifka :)
    Ella - vent lige.. jeg sidder og tager tilløb til noget for dig.

    SvarSlet